lagu

Isnin, 6 Februari 2017


Menurut Nik Yusri Musa (2009), etika merupakan sesuatu sistem dasar akhlak atau tingkah laku dan kesusilaan seseorang wartawan. Istilah ini digunakan secara meluas dan lebih umum bagi menggambarkan prinsip-prinsip moral atau nilai dalam sistem hidup manusia tidak kira apa bentuk dan jenis kebudayaan sekalipun. Dasar etika digunakan dalam apa jua disiplin ilmu dan kemahiran sebagai suatu usaha untuk mengawal dan menyedarkan manusia tentang peranan dan tanggungjawab sebagai individu peribadi dan pekerja sosial. Antara etika perlu ada dalam diri seorang wartawan ialah


i. Setiap wartawan perlulah mempunyai ilmu keagamaan dalam menulis menerbitkan karya mereka. Mereka juga haruslah menulis sesuatu karya atau bahan berasaskan atau berpandukan Al quran dan Al sunnah.

ii. Sifat atau sikap mancela dan memuji seseorang. Sifat ini ialah satu sifat yang dikemukakan oleh para ulama’ Islam terutama sekali yang berkecimpung   dalam bidang hadis.Tujuan utama sifat ini bukannya mencaci, mencela atau memuji seseorang tanpa tujuan yang betul malah cacaian dan pujian itu semata-mata untuk menjaga kesahihan serta kebenaran riwayat yang diterima.

Selain itu, menurut H.M.Tuah Iskandar (1990), dalam pembentukan etika kewartawanan Islam, etika umum yang diperkenalkan itu tidak memadai untuk dijadikan nadi kepada satu aktiviti yang penting di mana disitu terletaknya keberkesanan dakwah Islamiah samada diterima atau berlaku sebaliknya oleh mana-mana wartawan yang tidak mengikut etika yang sebenar ketika menulis sesuatu berita. Antara etika kewartawanan Islam ialah:

        i. Ilmu agama berasaskan Al-quran dan Sunnah.
                      
        ii. Sifat atau sikap mencela dan memuji seseorang ialah ilmu dikemukakan oleh para Ulama Islam yang di dalam bidang hadis, bertujuan untuk menjaga kesahihan dan kebenaran riwayat yang diterima.
                          
        iii.  Betulkan niat semata-mata kerana Allah.
                                                                                                                                                            
iv.Memulakan setiap kerja dengan Bismillah dan apabila selesai mengucapkan Alhamdulillah.

        v.  Berada di medan penulisan kerana melaksanakan kewajipan fardhu kifayah.

        vi. Kekalkan pendirian menulis hanya atas dasar kejujuran.

        vii. Bercita-cita menegakkan yang makruf dan mencegah yang mungkar.

     viii. Melaksanakan Islam dalam diri dan keluarga dengan perkara-perkara wajib, sunat dan harus

        ix. Membenci dan meninggalkan perkara-perkara yang haram dan makruh.

        x. Menimba ilmu Islam melalui pengajian, pembacaan dan pemerhatian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan